Jewagas: naast veiligheid ook je goede naam
Verplicht zoals een sprinklerinstallatie is crisiscommunicatie niet. “Maar het gaat niet alleen om het voorkomen en bestrijden van ongelukken”, zegt Jewagas-directeur Thijs Jenniskens. “Het gaat ook om je reputatie.” Daarom nam Jewagas De Melding crisiscommunicatiebureau in de arm.
Jewagas is een leverancier van industriële gassen en van propaan. Dat gas wordt in cilinders of in bulk met tankwagens bij de klanten geleverd. De hoofdvestiging in het Noord-Limburgse Wanssum heeft de formele status van BRZO-inrichting: de overheid ziet erop toe dat het bedrijf werkt op een veilige manier voor medewerkers en omwonenden.
Eisen en regels
BRZO staat voor Besluit Risico's Zware Ongevallen: een formeel regeringsbesluit dat de strenge veiligheidseisen beschrijft waaraan bedrijven moeten voldoen die werken met gevaarlijke stoffen. “Je hebt een vergunning van de provincie nodig en je moet je houden aan een waslijst (brandweer)voorschriften”, beschrijft Jenniskens de praktijk.
De kans dat er desondanks toch iets gebeurt, acht hij héél klein. “Maar ondanks het feit dat je ieder risico vermijdt, moet je in deze business altijd voorbereid zijn op onverwachte situaties.”
Reputatie, je eigen verantwoordelijkheid
Daar hoort wat Jewagas betreft ook crisiscommunicatie bij. Jenniskens: “De overheid eist dat wij veilig werken, want veiligheid gaat niet alleen Jewagas aan maar ons allemaal. Maar je reputatie is je eigen verantwoordelijkheid. En juist bij een crisis kan die flinke deuken oplopen.”
Op voorhand geregeld
De Melding crisiscommunicatiebureau maakte samen met Jewagas een crisisplan, dat wanneer het nodig is meteen in werking treedt. Jenniskens: “Daarin staat wie in het crisisteam zit en wie welke rol heeft.” Ook heeft Jewagas op voorhand al geregeld waar het crisisteam vergadert en dat daar voldoende faciliteiten aanwezig zijn.
Bij de introductie van het crisis-communicatieplan werd Jewagas ondersteund door De Melding crisiscommunicatiebureau. Directeur Jenniskens: “De Melding organiseerde een bewustwordings-sessie met al onze medewerkers en verzorgde een erg realistische mediatraining om ook bij een crisis goed namens Jewagas het woord te kunnen voeren.”
Blijven opfrissen
“De Melding houdt ons bij Jewagas bij de les”, schetst directeur Jenniskens. “Juist omdat we heel zorgvuldig zijn als het om veiligheid gaat, hoeven we het crisisplan nooit in de praktijk te brengen. De Melding komt daarom elk jaar langs om onze crisiscommunicatie op te frissen. Dan weten we allemaal weer waar we het voor doen.”
